Chleb z samopszy i owsa z dodatkiem konopi (aminokwasowa bomba) | Zielona wśród ludzi

31 sierpnia 2013

Chleb z samopszy i owsa z dodatkiem konopi (aminokwasowa bomba)

Osobom na wegetariańskiej lub wegańskiej diecie często zadaje się pytanie o źródła białka w diecie. No bo skoro taki kosmita nie je ani mięsa, ani jajek, ani ryb (przecież to nie mięso, co oni wymyślają?) i jeszcze nie pije mleka, to na 100% ma anemię i niedobory białka. Guzik prawda! Prawda jest taka, że osoby spożywające mięso, często spożywają tego białka za dużo. Dlaczego? Dlatego, że aminokwasy, które to nieszczęsne białko znajdują się prawie w każdym pożywieniu. W kaszach, w orzechach, w szpinaku, w sałacie, w spirulinie, cieciorce, soczewicy, bananach....i w chlebie. A już w takim chlebie z samopszy i owsa podrasowanym nasionami konopi jest ich całe mnóstwo. Dlatego jeśli jeszcze raz ktoś Was spyta, skąd bierzecie białko, śmiało mówcie, że z chleba :D

"Samopsza to najstarszy gatunek pszenicy - jej wiek szacowany jest na ok. 9000 lat. Jest to odmiana dzika, uważa się ją za roślinę leczniczą. Samopsza obfituje w białko, które ma bardzo korzystny skład, zawiera bowiem niewystępujące w pszenicy aminokwasy - fenyloalaninę, tyrozynę, metioninę, izoleucynę - są to aminokwasy egzogenne, czyli takie których organizm nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie. Aminokwasy te wpływaja korzystnie na pracę układu nerwowego. Ponadto mąka z samopszy zawiera mikro- i makroelementy - magnez, żelazo, cynk, mangan."
źródło: www.tobio.pl

"Wartość odżywcza i energetyczna owsa jest stosunkowo duża, zawiera 2-3 razy więcej tłuszczu w porównaniu do innych zbóż (formy oplewione zawierają ok. 4-7% tłuszczu, ziarniaki nagie nawet do 9% tłuszczu). Tłuszcz ten składa się z w 40% z kwasu linolowego (zapobiega sklerozie, szczególnie zalecany w diecie starszych osób), oleinowy 35% (polecany do smażenia) oraz kwasu palmitynowego 20%. Ziarno pozbawione łuski przewyższa wartością odżywczą wszystkie pozostałe gatunki zbóż, gdyż zawiera oprócz dużej ilości tłuszczu około 15% białka (m.in. awenina i awenolina) i 2% włókna surowego. Ziarno owsa zawiera węglowodany, wśród których najwięcej jest skrobi. Są także rozpuszczalne polisacharydy i celuloza. Ponadto lipoproteiny, aminokwasy, peptydy, sterole, saponiny, witaminy z grupy B (B1, B2, B6), kwas pantotenowy, witaminę E, kwas fitonowy, sole mineralne, w tym rozpuszczalną w wodzie krzemionkę. Wyróżnia się ponadto wysoką zawartością wapnia, magnezu, sodu, miedzi i lecytyny."
źródło: www.e-maka.pl 

"Orkisz zawiera w swoim składzie 56% skrobii, 11,6% białka, 2,7% tłuszczu i 2% składników minieralnych. Szczególnie ważne obok dużej zawartości białka, w którym - co najmniej w ilościach śladowych -, zawarte są wszystkie istotne dla człowieka aminokwasy i przyjaznych dla serca i układu krążenia nienasycone kwasy tłuszczowe, są składniki mineralne i witaminy. Orkisz zawiera ich więcej niż jakiekolwiek inne pszeniczne ziarno."
źródło: www.bogutynmlyn.pl

"Konopie stanowią doskonałe, wysokobiałkowe pożywienie. Ziarno konopne w świecie roślin ustępują pod tym względem miejsca jedynie soi, jednak białko konopne jest łatwiej przyswajalne przez organizm niż białko sojowe. Nie zawiera cholesterolu i niezdrowych kwasów nasyconych. Wysoko odżywcze białka (edestyny) zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy w odpowiednich proporcjach."
źródło: www.natvita.pl 

Czy po takim wstępie muszę jeszcze kogoś namawiać do spróbowania takiego chleba? Nie? No to zaczynamy:)


SKŁADNIKI:
(na dwa bochenki)
zaczyn: zakwas żytni, 200 g mąki żytniej razowej
etap I: 250 g mąki z samopszy, 125 g mąki owsianej
etap II: 200 g mąki orkiszowej razowej, 200 g mąki pszennej białej, 0,5 szklanki jogurtu owsianego
dodatki: garść ziaren słonecznika, garść pestek dyni, 5 łyżek ziaren konopi, sól


Z powyższej listy składników pieczemy chleb dokładnie tak samo, jak w instrukcji zawartej w poście Jak upiec domowy chleb na zakwasie.



































Nie macie zakwasu? Zajrzyjcie na Zakwasową Mapę Polski!
  1. no i nie rozumiem, i w czym ta samopsza? w mące żytniej, czy we wszystkich, czy jak? ^^"""

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodajemy ją w pierwszym etapie.
      Trochę się pomyliłam pisząc przepis, teraz już jest dobrze:)

      Usuń

Start typing and press Enter to search